Τρίτη 12 Μαρτίου 2019

Η Μαθητική Διαρροή επιβεβαιώνει τις κοινωνικές ανισότητες και τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος.

  Ένα σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα είναι η σχολική διαρροή και η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου. Σχολική διαρροή γενικά είναι η εγκατάλειψη από τον μαθητή μιας οποιασδήποτε βαθμίδας εκπαίδευσης ή τάξης, στην οποία έχει εισέλθει, πριν την ολοκληρώσει. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν αποτελεί εξαίρεση. Αν και η εκπαίδευση εξακολουθεί να αποτελεί βασική επένδυση για την ελληνική κοινωνία, το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής είναι υπαρκτό και επιβεβαιώνει τις κοινωνικές ανισότητες και τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος. 

  Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, που δημοσίευσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), η μαθητική διαρροή(2013-2016) στην Ελλάδα εμφανίζεται ως εξής:
στο Δημοτικό σημειώνει τα μικρότερα ποσοστά (1,79% στις τρεις πρώτες τάξεις και 1,65% στις τρεις τελευταίες),
στο Γυμνάσιο  το ποσοστό είναι σαφώς μεγαλύτερο, στο 4,23%,
στο ΓΕΛ μειώνεται στο 1,92% 
ενώ στο ΕΠΑΛ εκτοξεύεται στο 11,02%.
Η μαθητική διαρροή διαφοροποιείται όχι μόνο ανάλογα με τη σχολική βαθμίδα αλλά και με το φύλο, την γεωγραφική περιφέρεια, την αστική-ημιαστική-αγροτική περιοχή κ.λπ. Στην Ηλεία καταγράφονται υψηλά ποσοστά διαρροής ( 4,24 για Α΄-Γ΄τάξη στην Πρωτ/θμια, για το Γυμνάσιο 7,25-για το ΓΕΛ 2,58-για το ΕΠΑΛ 9,7)συγκρινόμενα με τα στοιχεία που δίνονται παραπάνω για την ίδια χρονική περίοδο.
 Δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο το μέγεθος του προβλήματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς στόχος της για το 2020 είναι να πέσει το ποσοστό του δείκτη της Πρόωρης  Εγκατάλειψης του Σχολείου( Π.Ε.Σ.) κάτω από το 10%, ενώ οι ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζουν ποικίλες πολιτικές προληπτικών μέτρων αντιμετώπισης του(π.χ. Οικογένειες και Σχολείο μαζί/Πρώιμη τοποθέτηση σε εκπαιδευτική διαδρομή/Καινοτόμες εναλλακτικές πρακτικές/ Μικρολύκεια κ.α.).
 Το φαινόμενο της διαρροής είναι πολυπαραγοντικό και οι αιτίες μπορούν να ομαδοποιηθούν σε αυτές που έχουν σχέση με την οικογένεια(κοινωνικοοικονομική κατάσταση, φυλή, εθνική καταγωγή, μη στήριξη από την οικογένεια, οικογενειακή κινητικότητα, αρνητική ή αδιάφορη στάση της οικογένειας απέναντι στο σχολείο…)και σε αυτές που έχουν σχέση με το σχολείο (κακή σχολική επίδοση, απουσίες, συγκρούσεις, η αναλογία εκπαιδευτικών-μαθητών,το πρόγραμμα σπουδών….)
Αναμφισβήτητα όσο θα  κατευθυνόμαστε, καλυμμένα ή απροκάλυπτα,  προς το σχολείο της αγοράς, η μαθητική διαρροή δεν πρόκειται να εκλείψει, ακόμα και αν παράλληλα εφαρμόζονται  προληπτικές καινοτόμες εναλλακτικές πρακτικές αντιμετώπισής της(Συνεργατική δράση, εισαγωγή καινοτομιών στη σχολική ζωή ,συνεργασία με: την οικογένεια, την τοπική κοινωνία, τον σύμβουλο προσανατολισμού, τον ψυχολόγο, τον κοινωνικό λειτουργό, και τον ειδικό παιδαγωγό).
Ως ΕΛΜΕ και ΟΛΜΕ  οφείλουμε να οργανώσουμε τους αγώνες μας για να εκλείψει η μαθητική διαρροή διεκδικώντας η παιδεία:
να είναι δικαίωμα όλων, όχι προνόμιο των λίγων 
να παρέχει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης τα μέσα και τα εφόδια (γνωστικά και μορφωτικά) σε όλους και σε όλες για την πολύπλευρη κατανόηση του κοινωνικού γίγνεσθαι και την κριτική και δημιουργική παρέμβασή τους σε αυτό
να είναι δημόσια και δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς 
να εμπεριέχει υποχρεωτική εκπαίδευση ενιαία, δωδεκάχρονη με δίχρονη προσχολική αγωγή, ποιοτικά αναβαθμισμένη, που θα παρέχεται ως δημόσιο αγαθό σε όλους-ες ανεξαιρέτως και η οποία θα μετατρέπει τη διαφορά σε πλεονέκτημα και σε ευκαιρία για πολιτισμικό εμπλουτισμό και δημιουργία 
να παρέχεται σε σχολεία μικρού μεγέθους, με εξασφάλιση της δωρεάν προς αυτά μεταφοράς των μαθητών, και σε μικρό αριθμό μαθητών ανά τμήμα, με στελεχωμένες έγκαιρα όλες τις υποστηριχτικές δομές(ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδασκαλία, παράλληλη στήριξη, στήριξη σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, τμήματα ένταξης) από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με μόνιμο προσωπικό γενικής αλλά και ειδικής αγωγής(ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς).            
Πύργος 12-03-2015


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου