Εν μέσω πανδημίας, με κλειστά τα σχολεία και σε συνθήκες που αντικειμενικά περιορίζουν τη δυνατότητα συλλογικών διαδικασιών από την πλευρά των ΣΥΛΛΟΓΩΝ και των ΕΛΜΕ, το Υπουργείο Παιδείας έδωσε στη διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, με σκοπό να ψηφιστεί άμεσα. Επισημάναμε από την πρώτη στιγμή πως πρόκειται για ένα πολυνομοσχέδιο αντιπαιδαγωγικό, αντιεκπαιδευτικό και αντιδημοκρατικό και απαιτούμε την άμεση απόσυρσή του.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου πολυνομοσχεδίου το ΥΠΑΙΘ, εκτός των άλλων, βάλλει και κατά των ΕΠΑ.Λ. Με τα άρθρα 51 – 52 θέτει όριο ηλικίας (το 17ο έτος) για τις εγγραφές και μετεγγραφές σε ημερήσια ΕΠΑ.Λ. Οι ισχυρισμοί στην αιτιολογική έκθεση, περί «αποσυμφόρησης των, ήδη κορεσμένων, ημερησίων ΕΠΑ.Λ.» και για «αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού» είναι αυθαίρετοι, δεν στηρίζονται σε καμία επιστημονική μελέτη και αποτελούν πρόκληση.
Η ΝΔ υλοποιεί στην πράξη τις κατευθύνσεις των ΣΕΒ – ΕΕ – ΟΟΣΑ για στροφή στην κατάρτιση, ενισχύει την ιδιωτική εκπαίδευση και τη φθηνή εργασία.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση, στερεί μορφωτικά δικαιώματα και εκπαιδευτική εξέλιξη από τους μαθητές, αφού δεν επιτρέπει: στους απόφοιτους των ΓΕΛ να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. για απόκτηση πτυχίου, στους απόφοιτους των ΕΠΑ.Λ. να εγγραφούν για απόκτηση πτυχίου σε άλλο τομέα από αυτόν που αποφοίτησαν και στους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ. να εγγραφούν για την απόκτηση δεύτερου πτυχίου ειδικότητας στον ίδιο τομέα.
Οι συνέπειες είναι πολύ μεγάλες, αφού ένα σημαντικό δυναμικό δεν θα μπορεί ποτέ να αποκτήσει απολυτήριο Λυκείου, πτυχίο της επιλογής του ή δεύτερη ειδικότητα. Σε μια σειρά περιοχές δεν υπάρχουν καν εσπερινά ΕΠΑΛ, ενώ και στα δημόσια ΙΕΚ δεν υπάρχουν παρά ελάχιστες ειδικότητες, αποκλείοντας πλήρως μαθητές που θέλουν να σπουδάσουν τις ειδικότητες που δεν υφίστανται πουθενά. Επομένως, οι συνέπειες δεν αφορούν μόνο εγγραφές και μετεγγραφές μαθητών από ΓΕΛ σε ημερήσια ΕΠΑΛ. Αφορούν επίσης εργαζόμενους μαθητές μαζί με πρόσφυγες και μετανάστες που υποχρεώνονται να εγκαταλείψουν την τυπική εκπαίδευση.
Η επιλογή φοίτησης σε ημερήσιο και όχι σε εσπερινό ΕΠΑ.Λ. (όπως και το αντίστροφο) για χιλιάδες ενηλίκους μαθητές επιβάλλεται από τις επαγγελματικές και τις οικογενειακές τους υποχρεώσεις. Έτσι, ο αποκλεισμός τους από τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. είναι ουσιαστικός αποκλεισμός από την επαγγελματική εκπαίδευση. Η οδός που προτάσσεται από το ΥΠΑΙΘ, είναι αυτή της ιδιωτικής κατάρτισης. Ωθεί ένα μεγάλο αριθμό μαθητών χωρίς καμία γενική παιδεία στα ιδιωτικά ΙΕΚ, στις σχολές μαθητείας κλπ.
Επιπλέον με βάση το δεδομένο, ότι το 1/3 περίπου των φοιτούντων στα ΕΠΑ.Λ. είναι ενήλικοι, η απαράδεκτη αυτή ρύθμιση θα οδηγήσει στην κατάργηση χιλιάδων τμημάτων ΕΠΑ.Λ. Επισείει τον κίνδυνο συγχωνεύσεων ή και καταργήσεων επαγγελματικών λυκείων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εκπαιδευτικούς( μόνιμους και αναπληρωτές).
Οι ρυθμίσεις αφορούν και τους ήδη φοιτούντες μαθητές των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., αφού αμφισβητείται η συνέχεια της λειτουργίας τομέων και ειδικοτήτων και διευκολύνεται το κλείσιμό τους, όπως και το κλείσιμο τμημάτων και σχολείων.
Πρέπει να σημειωθεί πως η μετακίνηση από τα ημερήσια ΓΕΛ και ΕΠΑ.Λ. προς τις δομές κατάρτισης κινείται στη λογική του διαχωρισμού και των διακρίσεων σε βάρος των μαθητών. Η πολιτεία παραβιάζει κατάφωρα με την τακτική αυτή το ατομικό δικαίωμα των ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης.
Επιπρόσθετα, δεν στηρίζεται η γενική παιδεία στα ΕΠΑ.Λ., δεν θεσμοθετείται ο ορισμός μέγιστου αριθμού 10 μαθητών στα εργαστήρια κ.α. Επιπλέον, παραμένουν μια σειρά διακρίσεις μεταξύ ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑ.Λ., αλλά και ανισότητα ανάμεσα σε ΕΠΑ.Λ. και ΓΕΛ.
Επιχειρείται λοιπόν για μια ακόμα φορά, η διάλυση των ΕΠΑΛ. Το 2013, η κυβέρνηση Σαμαρά, με υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κατάργησε 3 τομείς και 15 ειδικότητες, έδιωξε 20.000 μαθητές από το σχολείο και έθεσε σε διαθεσιμότητα περισσότερους από 2.000 εκπαιδευτικούς.
Απέναντι σε μια τέτοια αντιδραστική πολιτική ο μόνος δρόμος είναι η ενεργοποίηση και η ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, η συλλογική πάλη, η ενότητα και πίστη στους μαζικούς και ανυποχώρητους αγώνες. Οι ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ είναι υποχρεωμένες να εκφράσουν τη συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων που ήδη έχουν θιγεί και θα συνθλιβούν περαιτέρω, όσον αφορά μαθησιακά δικαιώματα, μισθούς, θέσεις εργασίας, ασφάλιση-σύνταξη και ανθρώπινες σχέσεις και συνθήκες στα σχολεία.
Απαιτούμε:
Να αποσυρθεί κάθε διάταξη που αφορά τη θέσπιση ηλικιακού ορίου στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ/ (άρθρα 51 και 52), συνολική απόσυρση του νομοσχέδιου.
Οι ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ να αντιδράσουν μαζικά και μαχητικά λαμβάνοντας αποφάσεις μέσω Γ.Σ. για κινητοποιήσεις.
Να δίνεται η δυνατότητα σε όλους εκείνους που θέλουν απολυτήριο λυκείου να μπορέσουν να σπουδάσουν για να το αποκτήσουν, χωρίς κανένα φραγμό.
Μέτρα διευκόλυνσης κι όχι νέα εμπόδια για αποφοίτους, εργαζόμενους μαθητές, μεταναστόπουλα και προσφυγόπουλα.
Όχι στις αναγκαστικές μετακινήσεις μαθητών, προκειμένου να φοιτήσουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.
Καμία αμφισβήτηση της δυνατότητας συνέχισης των σπουδών στον τομέα και την ειδικότητα που επέλεξαν οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ.
Όχι στις καταργήσεις τμημάτων - τομέων – ειδικοτήτων και σχολείων.
Όχι στην υποχρεωτική προσφυγή ανήλικων μαθητών στην κατάρτιση, μέσω των μεταγυμνασιακών ΙΕΚ, των σχολών μαθητείας και διάφορων άλλων δομών.
Στήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα ΕΠΑ.Λ., με ενίσχυση της γενικής παιδείας και με μέτρα στήριξης των εργαστηριακών μαθημάτων (πχ. 10 μαθητές ανά εργαστήριο).
Κατάργηση όλου του πλέγματος των ανισοτιμιών και διακρίσεων σε βάρος των μαθητών των ΕΠΑ.Λ., ημερήσιων και εσπερινών.
Κατάργηση της βεβαίωσης εργοδότη (ΕΡΓΑΝΗ) για την εγγραφή εργαζόμενων μαθητών στα εσπερινά, αφού αποκλείονται οι ανήλικοι μαθητές που είναι άνεργοι.
Δυνατότητα λειτουργίας όλων των τομέων και ειδικοτήτων, με δυνατότητα εγγραφής χωρίς χρονικό περιορισμό, στα εσπερινά και ημερήσια ΕΠΑ.Λ. όλης της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου