Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

Α.Ρ.ΠΑ: Για την εξ αποστάσεως διδασκαλία

Εμπόδια στην εξ αποστάσεως διδασκαλία - ΠΑΤΡΙΣΤο τελευταίο χρονικό διάστημα βρισκόμαστε μπροστά σε μια τετραπλή κρίση: υγειονομική, που αφορά το ζήτημα του κορωνοϊού και την καταβαράθρωση της δημόσιας υγείας, οικονομική, που έχει σχέση με τις επιπτώσεις της παραπάνω κρίσης και την αξιοποίησή τους για το πέρασμα αντιδραστικών μέτρων, κοινωνική, για τις συνέπειες στην επιβίωση των εργαζόμενων, ανέργων, συνταξιούχων, και προσφυγική – πολεμική, που δεν έχει υποχωρήσει.

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα οι εκπαιδευτικοί αποσβολωμένοι παρακολουθούμε, από τον κατ’ οίκον περιορισμό μας, τα ΜΜΕ και την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μας βομβαρδίζουν με το ότι αρχίζει η διδασκαλία εξ αποστάσεως για την Γ΄ Λυκείου και ότι είμαστε, ως εκπαιδευτική κοινότητα, πανέτοιμοι για αυτό. 
Την ίδια ώρα, γνωρίζουμε βάσιμα ότι μαθητές μας σε σχολεία της περιοχής μας δε διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή προχωρημένης τεχνολογίας κινητό ή ακόμα και σύνδεση στο διαδίκτυο, γεγονός που τους αποκλείει εξ ορισμού από κάθε τέτοια διαδικασία και άρα καταργεί την ισότιμη πρόσβαση στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και μάλιστα με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια. Δεν μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να λειτουργεί ευκαιριακά και επιλεκτικά. Ειδικά για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δεν πρέπει να ξεκινήσει καμία διαδικασία, εάν δεν εξασφαλιστεί η δυνατότητα συμμετοχής όλων των μαθητών.
Μας προβληματίζει ιδιαίτερα ο τρόπος που το Υπουργείο επέλεξε να υλοποιήσει αυτή τη διαδικασία. Χωρίς κανενός είδους εκ των προτέρων υπηρεσιακή ενημέρωση και χωρίς τυπική διαδικαστική εγκύκλιο έγιναν τηλεφωνικές επαφές το Σάββατο το μεσημέρι στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Γ΄ Λυκείου για να δηλώσουν εθελοντική συμμετοχή στα τηλεμαθήματα και το βράδυ της Κυριακής, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, δόθηκε εντολή τη Δευτέρα το πρωί να έχει οριστεί ομάδα υποστήριξης για το όλο εγχείρημα. 
Δεν κατανοούμε γιατί το υπουργείο επιλέγει την διαδικασία του αιφνιδιασμού, χωρίς να αφήνει περιθώρια στην εκπαιδευτική κοινότητα να εκφράσει άποψη. Οι καθηγητές δεν μπορούν να γίνονται πιόνι στα παιχνίδια εντυπωσιασμού της κυβέρνησης που προσπαθεί να καλύψει τις ευθύνες της για την διάλυση της δημόσιας υγείας, κάτι που σε κατάσταση υγειονομικού πανικού γίνεται πιο έντονα ορατό. 
Η τηλεκπαίδευση ίσως σε άλλες συνθήκες να είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά με το μάθημα της ζωντανής τάξης, αλλά σε καμία περίπτωση αυτόνομα. Από την άλλη αποτελεί κοινό μυστικό ότι δεν υπάρχει καμία εκπαίδευση ή εμπειρία για τα εξ αποστάσεως μαθήματα για τη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών, άρα μιλάμε για πειραματισμούς του χειρίστου είδους. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς κατάλληλο μαθησιακό υλικό, χωρίς καλή γνώση του οποιουδήποτε εργαλείου τόσο από την πλευρά των διδασκόντων όσο και από αυτή των μαθητών δεν μπορεί να υπάρξει εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Δεν θέλουμε για άλλη μια φορά να στηθεί ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που να επαφίεται στο φιλότιμο του εκπαιδευτικού, καθώς αυτός δεν θα στηρίζεται επαρκώς.
Ειδικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου θεωρούμε απαράδεκτους τέτοιου είδους πειραματισμούς, που μόνο πανικό προκαλούν. Είναι άλλο πράγμα να παρέχει το Υπουργείο δωρεάν πρόσβαση σε χρήσιμες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες που θα μπορούσαν τα παιδιά να παρακολουθήσουν ενδιαφέροντα πράγματα και άλλο να προχωρά σε σπασμωδικές πρόχειρες κινήσεις για το θεαθήναι! 
Αντιλαμβανόμαστε επίσης ότι όλο αυτό  είναι ίσως μια πρόβα για τη μελλοντική χρησιμοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την κάλυψη κενών χωρίς τους αναγκαίους διορισμούς, ειδικά στα απομακρυσμένα σχολεία. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού αλλά και πρόσφατα εκφρασμένη πρόθεση του ΥΠΑΙΘ (χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη κενών σε Νίσυρο, Κάσο κλπ).
Τέλος, διαβεβαιώνουμε ότι οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί της τάξης είναι εδώ για να στηριχθούν οι μαθητές και οι γονείς και να υπερασπιστούν από κοινού το δημόσιο σχολείο και το ρόλο του.
Απαιτούμε:
  • να μην προχωρήσει καμία διαδικασία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που, εκ των πραγμάτων αυτή τη στιγμή, δεν εξασφαλίζει ισότιμα (με τα απαραίτητα τεχνικά μέσα και σύνδεση στο διαδίκτυο) δυνατότητα συμμετοχής όλων των μαθητών που εμπλέκονται στον σκληρό ανταγωνισμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το Δημόσιο Σύστημα Εκπαίδευσης οφείλει να παρέχει ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις εκπαιδευτικές διαδικασίες σε όλους,-ες ανεξαιρέτως τους μαθητές,-τριες. 
  • Να ανακοινωθεί άμεσα η μείωση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων και κατάργηση των ενδοσχολικών εξετάσεων.
  • Κανένα πείραμα «στου κασίδη το κεφάλι». Επιμόρφωση σε όλους τους εκπαιδευτικούς για παιδαγωγικά θέματα, γνωστικό αντικείμενο και νέες τεχνολογίες σύμφωνα με τις θέσεις του κλάδου. 

Η επιβίωση και υγεία του πληθυσμού, αλλά και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι το πρωτεύον. Την στιγμή αυτή λοιπόν, πρέπει να κλείσουν για όλους όλα τα σχολεία και οι εκπαιδευτικές δομές για λόγους δημόσιας υγείας. Κανένας ΔΕΝ μπορεί να υποχρεώνεται είτε να κάνει μάθημα εξ αποστάσεως, είτε να παραστεί στα σχολεία με όποια ιδιότητα. Kανείς δεν μπορεί να παίζει με τις ζωές, τα εργασιακά δικαιώματα και τις ευαισθησίες των εκπαιδευτικών απέναντι στους μαθητές τους αλλά και κανείς με τα μαθησιακά δικαιώματα και την αγωνία των μαθητών. Οι μαθητές μας αυτές τις τόσο κρίσιμες ώρες χρειάζονται κυρίως συναισθηματική, ψυχολογική, οικονομική στήριξη των ίδιων και των οικογενειών τους. Και εμείς οι εκπαιδευτικοί θα σταθούμε στο πλάι τους με συναίσθηση της ευθύνης μας και γνώμονα το συμφέρον όλων των μαθητών μας καθώς και της δημόσιας εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου