Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2021

Αξιολόγηση τον καιρό της τηλεκπαίδευσης


Αγαπητέ-ή συνάδελφε-ισσα, 

Δύο μήνες τώρα οι κατοικίες μας έχουν μετατραπεί σε ιδιότυπες αίθουσες διδασκαλίας και έχει επιταχθεί ο προσωπικό μας τεχνολογικός εξοπλισμός, επειδή τα σχολεία δεν αντέχουν τεχνικά να εξυπηρετήσουν τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης, καθώς καμιά κυβέρνηση δεν επένδυσε στον ανάλογο εξοπλισμό τους. Αυτή δεν είναι μια φυσιολογική συνθήκη εκπαίδευσης.

Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ξεχνώντας τις  περσινές δηλώσεις της ότι :«η τηλεκπαίδευση χρησιμοποιείται μόνο για να διατηρείται η επαφή των μαθητών με το σχολείο», «μέσω αυτής δεν μπορεί να προχωρήσει η ύλη και ως διδαχθείσα χαρακτηρίζεται μόνο η ύλη που έχει καλυφθεί δια ζώσης»,

μας έχει καλέσει τους εκπαιδευτικούς στα πλαίσια της τηλεκπαίδευσης να δηλώνουμε «διδαχθείσα» ύλη,να καταχωρούμε απουσίες, να να βάλουμε διαγωνίσματα και να καταθέσουμε βαθμολογίες μαθητών/τριων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σαν αυτό που βιώνουμε να είναι η κανονικότητα. Όμως σε  καμία διάταξη της ισχύουσας νομοθεσίας,όπως επισημαίνεται και από την ΟΛΜΕ(14/12/20), δεν προβλέπεται «τηλε-αξιολόγηση» των μαθητών και για τη διευκόλυνση των συλλόγων διδασκόντων στις συνεδριάσεις τους και την ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας τους,την παραθέτουμε: 

 Για τα ΓΕΛ: «Αν για λόγους αντικειμενικούς δεν πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες» (παρ. 1 του αρθ.103, ν.4610/2019) και επιπλέον προβλέπεται η δυνατότητα να μην κατατεθεί βαθμολογία με αιτιολογημένη σημείωση του διδάσκοντα (παρ.4 και 7 του αρθ. 103, ν.4610/2019).  

Για τα ΕΠΑΛ: «Για τα «γραπτώς εξεταζόμενα» μαθήματα, όπως ορίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 117, κατά τη διάρκεια του Α΄ τετραμήνου πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία γραπτή δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα. Αν υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα, η εν λόγω υποχρεωτική γραπτή δοκιμασία που αφορά στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μπορεί να πραγματοποιηθεί στο Β΄ τετράμηνο» (παρ 2γ, αρθ. 120 και παρ.4 του άρθρ.122 του ν. 4610, ΦΕΚ 70 τομ. Β, 7/5/19).   

 Για τα Γυμνάσια: «Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου» (άρθρο 12 του Π.δ 126) και Υ.Α. 3245/Δ2/ ΦΕΚ Β 47/13-10-21 Διαδικασία αξιολόγησης μαθητών Γυμνασίου: « Ειδικά κατά το σχολικό έτος 2020-21, εάν για λόγους αντικειμενικούς, δεν καταστεί εφικτό να πραγματοποι-ηθεί στο πρώτο τετράμηνο ωριαία γραπτή δοκιμασία που προβλέπεται στην περ. Γ’ της παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ. 126/2016, όπως ισχύει, αυτή μεταφέρεται στο δεύτερο τετράμηνο».

Συνάδελφοι, η μέχρι τώρα εμπειρία μας αλλά και η σύγχρονη Παιδαγωγική επιστήμη καταδεικνύουν ότι η «τηλεκπαίδευση» δεν είναι εκπαίδευση· είναι εργαλείο συμπληρωματικό στη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία η οποία είναι αναντικατάστατη παιδαγωγικά, ψυχοκοινωνικά και διδακτικά. Στην τωρινή συγκυρία είναι πρωτίστως παιδαγωγικοί οι λόγοι για τη μη κατάθεση βαθμολογίας για τους μαθητές μας, όπως:


1. στην τηλεκπαίδευση σε καμία περίπτωση δεν εξασφαλίζεται (με ευθύνη της κυβέρνησης) η ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών. Αυτό και μόνο είναι αρκετό, σύμφωνα με τους νομικούς συμβούλους της ΑΔΕΔΥ να θεωρείται ότι η τηλεκπαίδευση δεν είναι υποχρεωτική, και ακόμη περισσότερο η αξιολόγηση σ΄ αυτήν, καθώς παραβιάζεται το άρθρο 16 του Συντάγματος (19/10/2020). Η αξιολόγηση των μαθητών προϋποθέτει εκπαιδευτική διαδικασία άξια να δώσει σε όλους τους μαθητές τα εφόδια και τη γνώση του κάθε γνωστικού αντικειμένου. Πώς πραγματικά, και με ποιο ενιαίο κριτήριο θα βαθμολογήσουμε τους μαθητές-τριες που έχουν λάπτοπ και ατομικό δωμάτιο σε σύγκριση μ' αυτούς-ές, που έχουν οικονομικά ή προβλήματα υγείας στο σπίτι και αναγκάζονται να παρακολουθούν από το τηλέφωνο (κινητό ή σταθερό) σ’ ένα περιβάλλον που δεν συνιστά βοηθητική συνθήκη διδασκαλίας; 

2. η κατάθεση βαθμολογίας νομιμοποιεί και κάνει αποδεκτή την τηλεκπαίδευση και την εξομοιώνει με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Θα συναινέσουμε σε μια τέτοια προοπτική, όταν διαφαίνεται η πρόθεση να γίνει καθεστώς και να κατοχυρωθεί ως "εναλλακτική μορφή εκπαίδευσης" (για παράδειγμα σκέψου την απόκτηση πτυχίων από Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης ιδιωτικού χαρακτήρα και επί πληρωμή με τηλεκπαίδευση βάσει του νέου Νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα για την Τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση); 

3. οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στην Α’ τάξη Γυμνασίου ή Λυκείου δηλώνουν ότι σχεδόν δεν πρόλαβαν να γνωρίσουν τους μαθητές τους. Για τους συναδέλφους  δε, που συμπληρώνουν ωράριο και σε άλλα σχολεία, το πρόβλημα μεγενθύνεται. Θα υπακούσουμε στη λογική της Διοίκησης «του δε γίνεται αλλιώς» ή θα περιφρουρήσουμε την παιδαγωγική και την αξιοπρέπειά μας; 

4. λόγω των ειδικών συνθηκών της τηλεκπαίδευσης δεν είναι δυνατό να διεξαχθούν γραπτές δοκιμασίες εξ αποστάσεως και ούτε να σχηματιστεί ικανοποιητική εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον των μαθητών του τμήματος. Ας  αναλογιστούμε πρώτα από όλα  τον παιδαγωγικό μας ρόλο, αλλά και τις τριβές που μπορούν να προκύψουν αναφορικά με τη βαθμολογία σε ένα τόσο σαθρό νομικό πλαίσιο, όσο αυτό που διέπει την τηλεκπαίδευση.

Συνάδελφοι, αυτή την στιγμή, δεν είναι απλά μία δυνατότητα το να μην καταθέσουμε βαθμολογία, αλλά είναι αναγκαιότητα για την υπεράσπιση του ρόλου μας και του έργου μας. Γι αυτό προτείνουμε:

  • Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηλείας να πάρει σαφή θέση κατά της βαθμολογίας και  να ενημερώσει τους συναδέλφους για τη νομοθεσία με βάση την οποία  μπορούν να μην καταθέσουν βαθμολογία και επίσης να τους δοθεί ενισχυτικά μια ενδεικτική πρόταση "Αιτιολόγησης μη κατάθεσης βαθμολογίας".
  • Οι σύλλογοι διδασκόντων, κάθε συνάδελφος και συναδέλφισσα να  σταθούν με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης απέναντι στα παιδιά  και  να πάρουν ανάλογες αποφάσεις. Σχετικά με τις απουσίες δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι θα κοπούν μαθητές μας από απουσίες webex.  Άλλωστε κανείς άνωθεν δεν μας υπέδειξε τον αντικειμενικό τρόπο να ξεχωρίζουμε πότε ένας μαθητής λείπει από υπαιτιότητα του ή λόγω τεχνικών προβλημάτων. Ακόμη περισσότερο δεν μπορούμε να διαπιστώσουμε αν οι μαθητές, που φαίνονται στην οθόνη του υπολογιστή μας ως συμμετέχοντες, παρακολουθούν την όλη διαδικασία.
  • Καλούμε την ΟΛΜΕ να πάρει αντίστοιχες αποφάσεις και να απαιτήσει δυναμικά την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων: με μικρά τμήματα, το πολύ 15 μαθητών, έστω εκ περιτροπής λειτουργία /πρόσληψη του αναγκαίου αριθμού των εκπαιδευτικών και των καθαριστριών για τις αυξημένες ανάγκες της περιόδου/ μαζικά και δωρεάν επαναλαμβανόμενα τεστ σε όλους τους συναδέλφους αλλά και στους μαθητές/ εμβολιασμό κατά προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς που το επιθυμούν/ ιχνηλάτηση και συχνή απολύμανση των σχολείων.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου