Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2019

Η κατανομή στο μαθητικό δυναμικό στη ΔΔΕ Ηλείας έχει προϊστορία



Την Τετάρτη, 13/2/19, στο 1ο Γυμνάσιο Πύργου πραγματοποιήθηκε συνάντηση των Διευθυντών Γυμνασίων και ΓΕΛ Πύργου, της ΕΛΜΕ και του ΔΔΕ, μετά από πρόσκλησή του τελευταίου, για την χωροταξική κατανομή του μαθητικού δυναμικού για το σχολικό έτος 2019-20.
Η χωροταξική κατανομή στο μαθητικό δυναμικό στη ΔΔΕ Ηλείας έχει προϊστορία. Τουλάχιστον τα τελευταία οκτώ χρόνια η ΕΛΜΕ Ηλείας ασχολείται κάθε καλοκαίρι με την κατανομή των μαθητών στα σχολεία, τις μετεγγραφές και τα τμήματα.
Ιδιαίτερα από το 2015 και μετά, η ΕΛΜΕ σταθερά ζητά, με γνώμονα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, τη διαμόρφωση κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος και αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών, ισοκατανομή των μαθητών στα σχολεία Πύργου και Αμαλιάδας, απαγόρευση των παράνομων μετεγγραφών και ετήσια συνάντηση, γι αυτό το θέμα, των διευθυντών, της ΕΛΜΕ και του ΔΔΕ τουλάχιστον για τις δυο μεγάλες πόλεις του νομού. Η πρότασή της δεν εύρισκε «ευήκοα ώτα» και έτσι φτάσαμε, για παράδειγμα, το Σεπτέμβρη του 2018 ένα γυμνάσιο του Πύργου να έχει 75 μαθητές και άλλο 124, το ένα ΓΕΛ της Αμαλιάδας να έχει διπλάσιο αριθμό μαθητών από το άλλο κ.λ.π.
Στη συνάντηση ως ΑΡΠΑ υποστηρίξαμε ότι η χωροταξική κατανομή προϋποθέτει γνώση του συνολικού αριθμού των μαθητών που θα φοιτήσουν κατά τη νέα σχολική χρονιά(από την Στ΄ τάξη του Δημοτικού) στην Α΄ γυμνασίου και (από την Γ΄Γυμνασίου) στην Α΄ λυκείου καθώς και των διευθύνσεων κατοικίας τους. Αυτά τα στοιχεία δεν προσκομίστηκαν από τον ΔΔΕ (αν και ήταν της δικής του αρμοδιότητας), διαφώνησε με την παραπάνω πρόταση και εισηγήθηκε οριοθέτηση των σχολείων στα πλαίσια της περσινής (προβληματικής εκ του αποτελέσματος) χωροταξικής κατανομής με μικρές προσθαφαιρέσεις.
Θεωρούμε ως θετική αρχή το ότι μετά τη συζήτηση προέκυψε καλή διάθεση συνεργασίας μεταξύ των Διευθυντών των σχολείων για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής κατανομής των μαθητών  βασισμένης στην εικόνα του αριθμού του μαθητικού δυναμικού και των διευθύνσεων κατοικίας. Όμως αποτελεί εμφανή προχειρότητα το ότι  η ίδια η διοίκηση δεν έχει φροντίσει να τους εξασφαλίσει τα απαραίτητα στοιχεία, κάτι που όφειλε να είχε κάνει ήδη εδώ και πολύ καιρό. Αυτό μας προϊδεάζει αρνητικά σχετικά με τις διαθέσεις που κρύβονται πίσω από κάτι τέτοιο. Δεν θα θέλαμε σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιηθούν  αργότερα οι Διευθυντές των σχολείων ως άλλοθι  για μια τυχόν νέα αποτυχημένη χωροταξική κατανομή. Εκτιμούμε, επίσης, ότι το χρονικό περιθώριο που τους δόθηκε (μέχρι Δευτέρα 18/2) είναι πολύ συμπιεσμένο για την  κατάθεση μιας τέτοιας ολοκληρωμένης πρότασης και γι αυτό θα πρέπει να τους δοθεί χρονική παράταση ολίγων ημερών.
       Επιπλέον απ’ όλη τη διαδικασία απουσιάζουν δύο βασικά στοιχεία από την πρόταση της ΕΛΜΕ για το χωροταξικό. Το ένα είναι το θέμα του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα. Και η φετινή εμπειρία μας λέει ότι, με ευθύνη της ΔΔΕ, σε πολλά σχολεία έχουν υπονομευθεί οι παιδαγωγικές συνθήκες της τάξης με πολλά 26άρια τμήματα, που από ότι φαίνεται υπάρχει διάθεση να φτάσουν στα 27. Πρέπει όλοι μας, ΕΛΜΕ και Διευθυντές να βάλουμε επί τάπητος αυτό το σημαντικό θέμα όταν αναφερόμαστε στο χωροταξικό. Το άλλο είναι οι μετεγγραφές. Κανένας χωροταξικός σχεδιασμός δεν θα είναι επιτυχής εάν δεν χαραχθεί μια κοινή στάση για να το σταμάτημα των παράνομων μετεγγραφών.

Είναι αναγκαίο η ΕΛΜΕ άμεσα να επιμείνει στην πρότασή της:
Να ισομοιρασθούν κατά το δυνατόν οι μαθητές στα γυμνάσια και λύκεια των δύο πόλεων με ανώτατο όριο τμημάτων (λαμβανομένων υπόψη διαφορών στις αίθουσες-χωρητικότητα, πληθυσμιακή πυκνότητα, κα). Αυτό να γίνει άμεσα με αλλαγή των χωροταξικών ζωνών ανάλογα με τη διεύθυνση των μαθητών. 
Συναντήσεις κάθε χρόνο σε Πύργο και Αμαλιάδα για τις χωροταξικές ζώνες. Έτσι, δε θα γίνεται το θέμα του αριθμού των μαθητών αντικείμενο πολιτικού παιχνιδιού ούτε φυσικά θα δημιουργούνται αθέμιτοι ανταγωνισμοί ανάμεσα στα σχολεία.
Ο ΔΔΕ να κάνει δεκτές τις προτάσεις των Διευθυντών των σχολείων για το συγκεκριμένο θέμα και με βάση αυτές να ορίσει τα όρια της περιοχής γυμνασίων και ΓΕΛ και τον μεγαλύτερο αριθμό μαθητών-τριών που είναι δυνατόν να φοιτήσουν σε αυτά.
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να καταστήσει σαφές προς τα έξω το καθεστώς των μετεγγραφών και την απαρέγκλιτη τήρηση της χωροταξικής κατανομής, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο οι γονείς των παιδιών να ασκούν πιέσεις και να ψάχνουν κάθε μέσο για να πάρουν τα παιδιά από τα γυμνάσια και λύκεια που έχουν σταλεί τα απολυτήριά τους. Δεν μπορεί κάθε Σεπτέμβρη να ανατρέπονται οι σχεδιασμοί των σχολείων.
Να διασφαλιστεί έγκαιρα η μετακίνηση (ασφαλής και δωρεάν) μαθητών, όπου αυτό είναι απαραίτητο, προς τα σχολεία προορισμού. 

Ζητάμε επιπλέον: 
Να πάψει να είναι μονοπρόσωπο το όργανο που αποφασίζει για τις χωροταξικές ζώνες των σχολείων. Δεν μπορεί το ΥΠΠΕΘ, στο πλαίσιο «εκδημοκρατισμού» της λειτουργίας της εκπαίδευσης, να ορίζει μονοπρόσωπο όργανο (τον εκάστοτε Διευθυντή Εκπαίδευσης) να αποφασίζει μόνος του για τη χωροταξική κατανομή.
Να οριστικοποιούνται τα τμήματα  στα σχολεία μετά το πέρας εγγραφών/μετεγγραφών/επιλογών μαθημάτων, ομάδων προσανατολισμού, τομέων, ειδικοτήτων,
Να εγκρίνονται  άμεσα  όλα τα ολιγομελή τμήματα του νομού για παιδαγωγικούς και κοινωνικούς λόγους.
Να ληφθεί μέριμνα να υπάρχει την επόμενη χρονιά επιείκεια για τα τμήματα της Β΄ Λυκείου στα σχολεία που ζημιώθηκαν από την περσινή χωροταξική κατανομή. Ο μικρός αριθμός των μαθητών βαραίνει την ίδια την διεύθυνση και ως εκ τούτου χρειάζεται να γίνουν διορθωτικές κινήσεις (κάτι που δεν έγινε φέτος παρά τις σχετικές υποσχέσεις).
Ως Α.Ρ.ΠΑ πιστεύουμε ότι όλα τα σχολεία είναι ισότιμα και δεν πρέπει να κατηγοριοποιούνται. Η κατανομή των απολυτηρίων οφείλει να διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία και όχι τη γιγάντωση ή συρρίκνωσή τους. Δεν μπορεί να τίθεται υπό απειλή η ύπαρξη σχολείων, που εξυπηρετούν τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, σε κάθε περιοχή. Η άνιση κατανομή των μαθητών ανοίγει δρόμους για την ελεύθερη επιλογή σχολείων και την κατηγοριοποίησή τους, για το σχολείο της αγοράς και των διδάκτρων, για «άριστα» σχολεία και για σχολεία «β΄ κατηγορίας», στα οποία δεν θα έχουν τα ίδια δικαιώματα ούτε οι μαθητές, ούτε οι εκπαιδευτικοί.


18-02-2019



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου